Lærervejledning - Om frikvarter _

Indledning

Overskriften ”Frikvarter” dækker over forskellige aktiviteter; nemlig elevernes mulighed for at chatte på forum, muligheden for at indsende vittigheder og forslag, samt muligheden for at quizze for sjov.

Vitser


Eleverne kan indsende vitser til frilæsning.dk. Vitserne redigeres af redaktøren og offentliggøres derefter på portalen. Ligesom det er tilfældet med tegningerne, så kan eleverne også bedømme hinandens vitser med 1-5 stjerner.

Vitser i undervisningen
Der indsendes mange vitser, og da de redigeres af redaktøren, fremstår de sprogligt korrekte og kan dermed også med fordel bruges som læsetræning.
Ønsker man at anvende vitserne i en undervisningsmæssig sammenhæng, kan man fokusere på vittighedsgenren og fx arbejde med selv at skrive vittigheder eller med at kategorisere vittighederne på portalen og tale om pointer og forståelsen af vittighederne.

Idéer til katogorier:
- Gåder
- Alle-børnene-vittigheder
- Tosse-vittigheder
- Vittigheder med gentagelse af tallet tre (fx tre nationaliteter, der gør noget tre gange)
- Blondine-vittigheder
- Århusianer-vittigheder
- Sproglige finurligheder (hvor f.eks. udtalen af en ord er af betydning for pointen)

Gå til vittigheder her

Quizzer for sjov


Mange elever synes, at det er sjovt at quizze for sjov. Det har de mulighed for i ”Frikvarteret”.Her findes links direkte til alle quizzerne på frilæsning.dk. Når eleverne quizzer i frikvarteret, gøres det uden at de har læst en faglitterær tekst først – det kan altså betegnes som en slags ”paratviden-quiz”.

Elevernes quiz-resultater gemmes på ”Mine sider”. Vær opmærksom på, at man ikke kan se forskel på resultatet af quizzer, der er taget i ”Frikvarteret”, og quizzer taget efter læsning af en fagbog.

Quizzer i undervisningen:
Quizzerne kan også bruges i undervisningen som en aktivitet, inden eleverne skal læse. De kan tage Quizzen, der hører til den pågældende bog, inden de har læst bogen. Det kan hjælpe dem til at "varme hjerne op".
Læs mere om aktiviteter inden læsning her (Fagligt læse- og skrivekursus, modul B)

Efter læsning kan eleverne så tage quizzen igen og sammenligne deres resultater. Dette skulle gerne tydeliggøre for dem, om de har læst og forstået teksten.