Nørd med ord _

Målgruppe: 3.-6. klasse
Varighed: 2 lektioner
Formål: At blive bevidst om ord og ordklasser
Kompetenceområde: Læsning, herunder afkodning og sprogforståelse


INDHOLD:

Forløb

Dette er et meget kort forløb, som har fokus på ordklasser. Du skal finde og læse en tekst på frilæsning.dk og herefter skal du arbejde med de 4 aktiviteter herunder. Du kommer til at arbejde med substantiver, verber og adjektiver, som du selv finder og eventuelt også bøjer. For at du kan løse aktiviteterne, skal du have arbejdet med ordklasserne før. Du skal vide, hvordan du finder og bøjer dem. Ellers bliver det svært.

Mål

Når du har gennemført forløbet, kan du:

  • Jeg kan finde specifikke ord i en frilæsningstekst.
  • Jeg kan genkende forskellige ordklasser.
  • Jeg kan bøje specifikke ord.
  • Jeg kan stave specifikke ord.


Ordklasser

Vi inddeler alle ord i ordklasser. En ordklasse består af en gruppe af ord, der har fælles træk i forhold til det, de betyder, og hvordan de bøjes.
De ordklasser, du skal arbejde med, er:

Du skal huske farverne på ordklasserne, for det er dem, du skal bruge, når du markerer ordene i teksterne.
Hvis du har brug for en hurtig genopfriskning af de tre ordklasser, kan du læse lidt om dem under opgaverne ”Find ord”.

Aktivitet 1: Substantiver

Du skal finde substantiver i en tekst på frilæsning.dk og markere dem med farven GUL.

  1. Læs en historie eller en fagtekst på frilæsning.dk.
  2. Find mindst 5 substantiver.
  3. Dobbeltklik på ordene, så de bliver markeret.
  4. Åbn læseværktøjet (uglen i øverste, højre hjørne).
  5. Klik på ”Markering & notat”.
  6. Vælg farven ”Gul”. (Bemærk at systemet altid markerer ordet der, hvor det står første gang i teksten. Hvis du ikke kan se markeringen, er det fordi ordet er markeret i begyndelsen af teksten).
  7. Klik på gem.


Udfordring

Klik på notat og bøj ordet i ental og flertal.

Eksempel
Ental: En dreng, drengen.
Flertal: Flere drenge, alle drengene.

Aktivitet 2: Verber

Du skal finde verber i samme tekst som under aktivitet 1 og markere dem med farven GRØN.

  1. Skim din tekst igennem og find mindst 5 verber.
  2. Dobbeltklik på ordene, så de bliver markeret.
  3. Åbn læseværktøjet (uglen i øverste, højre hjørne)
  4. Klik på ”Markering & notat”.
  5. Vælg farven ”Grøn”. (Bemærk at systemet altid markerer ordet der, hvor det står første gang i teksten. Hvis du ikke kan se markeringen, er det fordi ordet er markeret i begyndelsen af teksten).
  6. Klik på gem.


Udfordring
Klik på notat og bøj ordet i stamme, navneform, nutid og datid.

Eksempel
Stamme: læs
Navneform: At læse
Nutid: Jeg læser
Datid: Jeg læste

Aktivitet 3: Adjektiver

Du skal finde verber i en samme tekst som under aktivitet 1 og 2 og markere dem med farven PINK.

  1. Skim din tekst igennem og find mindst 5 adjektiver.
  2. Dobbeltklik på ordene, så de bliver markeret.
  3. Åbn læseværktøjet (uglen i øverste, højre hjørne)
  4. Klik på ”Markering & notat”.
  5. Vælg farven ”Pink”. (Bemærk at systemet altid markerer ordet der, hvor det står første gang i teksten. Hvis du ikke kan se markeringen, er det fordi ordet er markeret i begyndelsen af teksten).
  6. Klik på gem.


Udfordring
Klik på notat og bøj ordet i 1., 2. og 3. grad.

Eksempel
1. grad: Fin
2. grad: Finere
3. grad: Finest

Aktivitet 4: Lav en diktat

Du skal lave en diktat til dig selv.

  1. Vælg en ordklasse, du vil teste dig selv i.
  2. Kopier et afsnit, hvor der er mange af den slags ord.
  3. Åbn et skriveark.
  4. Under ”Overskrift” skriver du fx diktat 1.
  5. Under ”Skriv” sætter du det afsnit ind, som du har kopieret.
  6. Væg 5 ord, du synes er svære.
  7. Slet de 5 ord og gør klik på mellemrumstasten, så der er plads til et ord.
  8. Gem skrivearket ved at klikke på ”Færdig” og luk det.
  9. Læs afsnittet i teksten igen, og øv dig i de 5 ord.
  10. Gå til MINE SIDER og find diktaten under ”Opgaver og kurser”.
  11. Åbn og skriv de ord du har øvet dig på.
  12. Gem det, og vis det til din lærer.


Evaluering

To og to

  • Print jeres tekster ud i farver, så man kan se alle markeringerne.
  • Skriv navn på din tekst, og byt den med din sidemakker.
  • Tjek om din makkers markeringer er korrekte.
  • Tæl hvor mange substantiver, verber og adjektiver han eller hun har fundet, og skriv det på printet.


Fælles

  • Snak i klassen om hvilke ordklasser der er fundet flest ord i.
  • Kan man undvære en ordklasse?
  • Hvad har været godt ved aktiviteterne?
  • Hvad har I lært?


Quiz og byt

  • Hver elev vælger et ord fra deres opgave og skriver det på en lap papir.
  • Eleverne går rundt imellem hinanden, og finder en makker.
  • Først viser den ene sit ord, og den anden fortæller hvilken ordklasse det er. Måske kan han eller hun også bøje det. Dette gentager sig med den andens kort.
  • Når begge har vist deres kort, bytter man kort og finder en ny makker.

Til læreren

For at gennemføre dette forløb er det en forudsætning, at eleverne har arbejdet med ordklasserne og kender til bøjninger.
Hvis der er behov for det, kan du evt. lave en kort opfriskning ved at bruge vores plakat og forslag til at arbejde med ordklasser her.

Hvis du har meget svage elever, kan du eventuelt vælge opgaverne ”find ord”. Hvis du går ind under en tekst, scroller ned og vælger ”løs opgaven”, er der både en forklaring til ordklassen og et uddrag en den pågældende tekst, der er læst.

De stærke elever kan med fordel løse udfordringsopgaverne, og du kan gøre det endnu mere udfordrende for dem ved at bede dem skrive både ordklasse og bøjning på det ord, de har markeret.

Du kan udvide aktiviteterne med endnu flere ordklasser. Fx kan du med fordel inkludere egennavne og stedord, som findes og markeres i nye farver.

Hvis du har lyst til nogle fælles små og sjove aktiviteter kan du bruge ordlegene fra ”Snup et ord”.

God fornøjelse.

Fælles mål

Kompetenceområder: Læsning

Se oversigt over færdigheds- og vidensmål efter her.