Forglem-mig-ej _

Målgruppe: 0.-6. klasse
Varighed: 20-30 min. dagligt i skoleferier
Formål: At medvirke til læselyst og skabe bedre læsere
Kompetenceområder: LÆSNING


INDHOLD:

LÆS, LÆS, LÆS...


...OGSÅ I FERIERNE!

Vidste du, at det tager 5000 timer at opbygge en læsekompetence? Det betyder, at fra 0.-9. klasse skal du læse en time dagligt! Hvis du skal blive en god læser, skal du altså både læse i fritiden OG i ferierne.

Hvis den daglige læsning skal konkurrere med sol, strand, computer, tv og venner, skal det være sjovt og anderledes – og derfor har vi lavet et læse-BINGO. Hvis du kan få din mor og/eller far med på ideen, kan I aftale en belønning for hver række, du får udfyldt. Jo mere du læser, jo flere belønninger får du. Og det er jo ikke så ringe endda.

Rigtig god ferie og læselyst.

Læse-BINGO


BINGO-pladerne

Vi har udarbejdet to læse-BINGO-plader. Er du mest til fakta og faglitteratur, kan du vælge en læse-BINGO-plade, som leder dig igennem de 16 forskellige overordnede emner på frilæsning.dk. Er du derimod til fantasi, humor, gys eller spænding kan du vælge en læse-BINGO-plade, hvor du kommer igennem 16 skønlitterære genrer på frilæsning.dk.

Se pladerne her og skriv dem ud, før du går videre:

  1. LÆSE-BINGO faglitteratur
  2. LÆSE-BINGO skønlitteratur



Belønning

Aftal først dine belønninger med din mor, far eller en anden voksen. Du kan vise dem dette postkort, som fortæller, hvorfor du skal læse i din ferie.


Aftal belønninger for:

  • 1 vandret række
  • 1 lodret række
  • Fuld plade



Frilæsning

Du får intet ud af at læse tekster, som er alt for svære for dig.
Vælg derfor altid tekster, som svarer til dit læseniveau.
På frilæsning.dk er teksterne på to niveauer: Et let og et svært. Vælg det niveau som passer til dig.
Husk, at du kan få hjælp til oplæsning af svære ord ved at bruge læseværktøjet i øverste højre hjørne af bogen.
Husk også at klikke på ”færdig” når du har læst en bog – ellers gemmes den ikke som læst under ”Mine sider.


Regler for Læse-BINGO

  • Vælg læse-BINGO faglitteratur eller Læse BINGO skønlitteratur og udskriv pladen.
  • Hver firkant repræsenterer en læseaktivitet på frilæsning.dk
  • Vælg en firkant.
  • Gå på frilæsning.dk, og find en bog under det emne eller den genre du har valgt.
  • Find en bog, som interesserer dig, og som svarer til dit læseniveau.
  • Læs bogen og klik på ”Færdig.”
  • Gentag læsningen eller find en ny bog under samme emne/genre og læs i 20-30 min.
  • Sæt et X over firkanten.
  • Når du har 1, 2 og 3 rækker eller Læse-BINGO, må du få den aftalte belønning.

Evaluering

Hvis du gerne vil have en oversigt over, hvilke bøger du har læst, hvornår du har læst dem, antal sider, lixtal osv., kan du se det på frilæsning.dk:

Vælg MINE SIDER og LÆSESTATISTIK.

Din lærer kan også se alt, hvad du har læst under MINE SIDER og GÅ TIL ELEVERNE.

Til læreren

Vi ved godt, at børn skal læse hver dag, hvis de skal opbygge og vedligeholde deres læsekompetence. Vi ved også godt, at de fleste slet ikke får rørt en bog i sommerferien, og at vi hver august skal lave en ekstra læseindsats for at få børnene op på samme niveau, som de var på før ferien. Forskning viser da også, at specielt den meget lange sommerferie forringer børns læseevner. Hans Henrik Knoop, som er lektor i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet, udtaler fx
”Syv uger er meget lang tid, og mange når at blive sløve. Det, der sker rent hjernemæssigt, hvis man ikke laver noget, er, at man glemmer. Man aflærer. Hjernen forfalder simpelthen i takt med, at man ikke bruger den.”

Forskningslitteraturen siger endvidere, at det klart mest effektive, man kan gøre for at modvirke læringstab i sommerferien, er at gå på biblioteket med børnene og sørge for at finde bøger på deres niveau.

Formålet med dette forløb er derfor at give børnene lyst til at læse. Det gør vi for det første ved at kombinere læsning og spil med belønninger. Hvis vi skal have børnene til at læse – og forældrene til at bakke op, skal læsningen også kunne foretages præcis når barnet har lyst – og ikke når forældrene har tid. Derfor er vores tekster på to niveauer, og der er oplæsningshjælp til svære ord. Børnene kan med andre ord læse, når de har lyst, og selvom deres forældre er optaget af noget andet.

På frilæsning.dk styrker og støtter vi læselysten på flere måder:

  • Et stort og bredt bibliotek bestående af både skøn- og faglitteratur
  • Unikke tekster skrevet direkte til sitet
  • Tekster på to niveauer: et let og et svært
  • Læseværktøj til hjælp ved oplæsning af svære ord
  • Korte tekster med mange illustrationer, som giver følelsen af mestring.
  • Medindflydelse på nye titler

Mål

Mål
Når du har gennemført "Forglem-mig-ej", kan du:

  • Jeg kan læse tekster, som jeg har lyst til at læse på frilæsning.dk
  • Jeg kan finde tekster, som svarer til mit læseniveau, på frilæsning.dk


Fælles mål
Se færdigheds- og vidensmål for læsning i 0.-6. klasse her.